HTML

Argi és a világ

Miről is szól ez a blog? Pontosan fogalmazva halvány lila gőzöm sincs, de haladni kell a korral, mégha egy picinykét lemaradva is. A szerző csapongó gondolatait láthatjátok. A téma? Tudja a fene.

utolsó kommentek

megjegyzés

Nem tetszik amit írok? Nem tetszik ahogy írom? Rossz napod van? Csúnyán néztek rád? Te jobbat írnál? A te blogod szebb?

Ne is folytasd, leszarom.

címkék

licensz

Creative Commons Licenc

2010.09.23. argi

város kerekeken meg más

Van hazánkban egy városka, Budapestnek hívják. Sokan lakják, mégtöbben találták meg munkahelyüket benne. A közlekedése katasztrofális, ezt minden résztvevő tudja. Mégis, nem látszik tendencia, hogy bárki meg akarná oldani.


Bicikli. Ez valamikor a gyerekkoromban egy pozitív töltetű szó volt. Jó időben (= nem esős, nem havas) hétvégénként lementünk a barátokkal és egész nap kerekeztünk. Vagy a családdal túráztunk. Szerettünk biciklizni, szabadságérzetet adott. De iskolába sose jártam vele. A város déli csücskéből a belvárosba egy <10 éves gyereknek nem volt tanácsos így járni. Aztán iskolaváltás után évekig 5 perc séta volt a táv. A középiskola, főiskola szintén túl messze volt, se a parkolása, se a tusolás nem volt megoldva. Maradt tehát a békávé, amit az eltelt évek örökre megutáltattak velem. A mostanában kipattant botrányok csak elmélyítették ezt, nincs ember aki rávehetne, hogy újra azzal járjak (ebben a formájában). Mocskos, büdös, télen hideg, nyáron meleg, lassú, kiszámíthatatlan, szardíniás-doboz, beleköhögnek az arcodba, műszakilag már rég ki kellett volna selejtezni a buszok nagyját, sorra robbannak le, gyulladnak ki. Kösz, de az ellenségemnek se kívánom.

A munkahelyem cirka 20km-re van az otthonomtól, a biciklik tárolása megoldott, a zuhany megoldott. Tehát kerekezhetnék ha ahhoz támadna kedvem. Megesett már ilyesmi, de hosszútávon nem teszem. Hogy miért? Mert dönthetek. Demokráciában élünk, ahol eldönthetem: mit választok. Legalábbis legutoljára még erről szólt a dolog - bár már látni a tendenciákat, amikkel szorítanak minket a korlátok közé, lásd pl. a dohányosokat, vagy a holokauszt-tagadókat. Szóval lehet megváltozott azóta a helyzet, de nekem erről még nem szóltak. Vagyis autó van a seggem alatt, szennyezem a környezetet, élősködök és nem érdekel, pár zöldőrült mit gondol róla.

Zöld. Én szeretem a természetet. Jobban mint a kurva várost, és gyűlölök nap mint nap bejárni a közepébe. De meg kell élni, az erdőben nem adnak olyan munkát ami annyit fizet, ami most a megélhetésemhez kell. Nem járok külföldre (a nagynéném hordott körbe európában sok sok évvel ezelőtt, magamtól sosem volt indíttatásom rá), ha össze tudok szedni némi pénzt nyaralásra (évente ez két hét maximum), akkor hazánkban maradok egy eldugott kis tónál, amit többszáz éves erdő vesz körül. Ott lehet mászkálni, igazi vadakat látni - minden egyes nap elbóklászni órákig. Szóval mielőtt valaki a szememre vetné, nem vagyok egy techokrata városbuzi, megbolondulnék ha belváros-szerű helyen kellene laknom. Szóval vissza a zöldekhez. Csak annyit üzenek: hagyjátok a francba a japánokat a delfinjeikkel, a halászokat a bálnáikkal, az esőerdőket a favágóikkal meg a többi grínpíszes faszságot az unatkozó hülyéknek. Nézzetek körül először a saját országotokban és épp elég megmenteni való csodát fogtok észrevenni. Ne az autósok basztatásával kezdjétek, hanem pl érjétek el, hogy megfelelő, színvonalas tömegközlekedés alakuljon ki - akkor kevesebb autós, több felszabaduló infrastruktúra lesz (ebben biztos vagyok) - és abból lehet zöldövezeteket, bicikliutakat, sétálóutcákat kigondozni. Ez fordítva nem működik, nem működhet. Ne viselkedjetek idiótaként, elsőre minden együttműködéshez kompromisszumokat kell kötni, a ti világszemléleteteket nem tudjátok csak úgy mindenki torkán lenyomni. Voltak a történelemben akik megpróbálták, egyszer se lett jó végük. Tessék egy kicsit gondolkodni.

Csúnya autók. Egy korábbi kósza irományomban már kifejtettem a dolgot, szóval csak röviden. Szennyezem a környezetet: a modernebb autókba újabb és újabb katalizátorok, légszűrők és környezetvédelmi technikai vívmányok kerülnek be, mert az EU ezt kikényszeríti. Én az autómban tisztább levegőt szívok be, mint a biciklis a maszkjával. A megtett utat, utasok számát, szennyezés mértékét összegezve kevésbé szennyezek bármit is, mint a most futó buszok 90%-a. Ismét csak ide lyukadunk ki.

Élősködnék? Nem hinném. Én fizetem a benzinben a 60+% jövedéki adót, ami éves szinten 10000 megtett kilométerrel, 8 literes fogyasztással és a mai benzinárral számolva barátok közt is 150'000 Ft-ot jelent.Jegyezzük meg ezt a számot.
Fizetem a teljesítményadót (amit nagyvonalúan súlyadóról kereszteltek át), ami az utak karbantartására való. Ez az autó korától és teljesítményétől függ, éves szinten legyen mondjuk 10'000 Ft átlagban. Érdekes megjegyezni: minél újabb az autó, annál nagyobb szorzót kap -> nem pont fordítva kellene a környezettudatosság jegyében? De mindegy is, tehát én évi 160'000 Ft-ot áldozok plusz adóként.

A biciklisek mennyit? Semmit. De kapnak bicikli-utakat a mi adónkból. Abból az adóból, amit a bejelentett dolgozók, az autósok és a BKV-val (nem lógva) utazók (erről később egy kicsit) adnak össze. De egyetlen biciklis sem fizet az útért, csak használják.
A tömegközlekedők mennyit? Talán a bérlet áfatartalmából. Tegyük fel a bérlet havi 10'000 Ft - és most nagyvonalú leszek, nem számítom bele a nyugdíjasokat (mennyien vannak, akik emellett dolgoznak... 3700 a bérlet), a kisgyerekeseket (akiknek 3850 a bérlet) és akiknek van diákja (szintén 3850). Ja meg a mozgáskorlátozottak, mondjuk nekik majdnem teljesárú: 8500. Az ÁFA (jócskán felkerekítve) ~1100, egy év alatt 13200 Ft. A 8,8%-a az autósok által befizetett 150'000-nek. Ejha!

Emellett van kötelező biztosításom, ami annyit tesz ki: bármilyen kárt okozok, a biztosítóm megtéríti a károsultnak. A bicikliseknek van ilyenje? Nincs. Nem egy olyan esetről tudok a környezetemben, ahol a biciklis hibázott, kárt okozott (akár százezres nagyságrendű kényszerű fényezést) és csak a vállát vonogatta. Felelősségre meg nem vonható. Vagy csak viccesnek/keménynek érzi magát, ha letöri a visszapillantó tükrét az autósnak, aki valamiért felháborította. Hát gratulálok. Nem tudom mit szólnának, ha minden olyan biciklisen aki szabálytalankodik-unszimpatikusan viselkedik átmennének az autósok ugyanilyen mentalitással. A konszolidáltabbak esetleg beérnék egy árokba belökéssel. De azt hiszem a budapesti biciklisek száma a ~4%-ról gyorsan visszaesne ~1%-ra. A halálozási statisztikák meg nőnének.

Több mint 3 éve ugyanazon az útvonalon járok, munkanaponként átmegyek a fél városon. Figyelem a közlekedőtársaimat és igen, minden jármű volánja mögött vannak mongolidióták, akiknek nemhogy autót/motort/biciklit nem adnék alá, de rollert se. Minden járműben ül olyan, aki nagy ívben leszarja a többit és a KRESZ-t, a szabályokat. Az összes ilyet örökre eltiltanám a járművezetéstől. Függetlenül attól, mit is vezetett. De meg kell mondjam - és ez egy szubjektív, magánvélemény a saját megfigyeléseim alapján - arányaiban a legtöbben, akik a szabályokat direkte áthágják: a biciklisek. Piros lámpa nem állhatja utukat, zebrán simán áthajtanak és még sorolhatnám. Hogy miért? Azt nem tudom. Nem ismerik a KRESZ-t? Vagy le se szarják? Ki tudja? Én nem. De ezt látom nap mint nap.

Buszsáv. NEM mehettek rajta, csak ha tábla engedi!
36. §...
(8) Az autóbusz forgalmi sávban...
b) az autóbusz- és trolibuszforgalom zavarása nélkül
ba) ha az autóbusz forgalmi sávot az úttest menetirány szerinti jobb szélén jelölték ki, erre utaló jelzés esetében (117/c. ábra) a kerékpáros,...
közlekedhet...

117/c. ábra:


Egyirányú utcába szemből behajtás. NEM tehetitek meg, csak ha tábla engedi!
14. §
(1) A járművek forgalmát tiltó vagy korlátozó jelzőtáblák:...
n) „Mindkét irányból behajtani tilos” (40. ábra); a tábla azt jelzi, hogy az útra mindkét irányból tilos behajtani;
z) „Behajtani tilos” (53. ábra); a tábla azt jelzi, hogy az egyirányú forgalmú útra ebből az irányból behajtani tilos.
(15) Ha az (1) bekezdés a), b), n) és z) pontjában említett jelzőtábla alatt az 59/a. ábra szerinti kiegészítő táblán autóbuszt és/vagy kerékpárt mutató ábra van, a jelzőtáblával jelzett tilalom a menetrend szerint közlekedő autóbuszra és/vagy kerékpárra nem vonatkozik.

40. ábra: 53. ábra:
59/a. ábra:

17. §...
(3) Ha az „Egyirányú forgalmú út” jelzőtáblák (104. és 105. ábra) alatt elhelyezett kiegészítő táblán (105/a. ábra) autóbuszt és/vagy kerékpárt mutató ábra jelenik meg:
a) az úttesten kijelölt kerékpársávon, ennek hiányában az úttest jobb széléhez húzódva a kerékpáros,...
c) a kerékpáros által is igénybe vehető autóbusz forgalmi sávon - az autóbusz részére kijelölt közlekedési iránnyal megegyezően - a kerékpáros is
a jelzőtáblán megjelölt iránnyal szemben közlekedhet.

104. ábra: 105. ábra:
105/a. ábra:

Ezért kötelezném a KRESZ ismeretét minden biciklisnek. Mert a többségük nem is tudja, mit tehet és mit nem. De hallanak a médiában valamit és azt hiszik szabad. Mint a régi viccben: Moszkvában osztogatnak.. Nem így van!

Ha 100'000 budapesti autós (az okosak szerint ezzel tehermentesíthetnék a belvárost) úgy döntene, hogy átszáll biciklire/bkv-ra, az élből cirka (emlékszünk még az éves benzinpénzre?) 15'000'000'000 Ft éves kiesés lenne a költségvetésből - a kevesebb eladott benzin miatt. Igen, 15 milliárd forintocska. Persze ez "csak" a teljes éves költségvetés 1 ezreléke körülbelül. Kiszámolhatjuk, hogy a benzinkutak (és rajtuk keresztül pl a MOL) emellett mennyit buknak el: 10 milliárdot (ugye a fennmaradó benzinpénz 40%-át az első számításunk alapján). Ha a százezer autós fele békávézik csak és kivétel nélkül mind becsületes emberként megveszi minden hónapra a bérletet, a 10'000 Ft-os havi bérletárral számolva 6 milliárd forint bevételtöbblet jelentkezne. Ebből csak az állam tisztán (ÁFA szintjén) tehát cirka 650 milliót látna, a BKV pedig 5,45 milliárdot. Tehát kizárólag az állam cirka a 4%-át látná az eddiginek - teljes számítás szinten a különbség 25 milliárd - 6 milliárd. Persze lennének, akik visszaadnák a rendszámot és nem fizetnék a teljesítményadót, lennének akik a biztosításukat is felmondanák, de ezekkel és gazdasági hatásukkal most ne is foglalkozzunk.
A taxiforgalom vélhetően megnőne, hiszen egy cég képviselője nem engedheti meg, hogy tárgyalásról késsen. Vagy ha magasabb környékre megy tárgyalni neadjisten megizzadjon, ha kerékpárral akar oda jutni. Szóval ennek az adójából visszatérne egy komolyabb összeg. De kétlem, hogy a veszteséget nagyban enyhítené.
A biciklissé konvertálódott emberek meg... hát ők ezekbe a költségekbe immáron nem szállnának be. Az általuk eddig fizetett pénz egyszerűen kiesne.

A békávé jelenleg - bár már az iskolai menetrendek vannak kitéve a megállókban - nyári menetrend szerint jár. Mert nincs elég kapacitás. Végkielégítésekre volt pénzük, erre nincs. Vascsövet az összesnek, aztán a Dunába lőni őket. Kivétel nélkül. De mindegy, a lényeg: tehát ha a megszűnő autósoknak csak a fele (ami optimista arány) döntene úgy, hogy ezentúl békávézik.. mi lenne? Plusz 50'000 ember megjelenésével biztosan jobb lenne a helyzet, haha. A jegybevétel kétlem, hogy annyira megnyomná a költségvetést, mivel a jelenlegi költségvetés 1/3-a hitelből van. Folyamatosan hitelt vesznek fel, hogy akárcsak ennyire menjen a szekér. Talán az eddig-autósok konszolidálnák a helyzetet és lefaragnának belőle. De nem lenne minden busz hirtelen 20 évvel fiatalabb, nem lenne 2szer ennyi busz, nem lennének tisztábbak, gyorsabbak. A szolgáltatás minősége nem nőne annyira, amennyire az 50'000 ember - aki már hozzászokott egy autó kényelméhez - és az eddig is tömegközlekedők elvárhatnák a pénzükért.

Először ezeket a dolgokat kéne rendbetenni, utána lehet haladni. Mert a cél jó, de sosem szentesíti az eszközt, hiába is mondják ezt. Dugódíj és hasonló okosságok csak rontják az emberek amúgy is béka segge alatt lévő helyzetét, nem oldanak meg semmit.

komment

Címkék: blog közlekedés bkv autó gondolatok bicikli


A bejegyzés trackback címe:

https://argena.blog.hu/api/trackback/id/tr142317316
Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása