HTML

Argi és a világ

Miről is szól ez a blog? Pontosan fogalmazva halvány lila gőzöm sincs, de haladni kell a korral, mégha egy picinykét lemaradva is. A szerző csapongó gondolatait láthatjátok. A téma? Tudja a fene.

utolsó kommentek

megjegyzés

Nem tetszik amit írok? Nem tetszik ahogy írom? Rossz napod van? Csúnyán néztek rád? Te jobbat írnál? A te blogod szebb?

Ne is folytasd, leszarom.

címkék

licensz

Creative Commons Licenc

2010.05.06. argi

közlekedés a fővárosban

Autós vagyok. Nem, nem szégyellem magam. Lehet utálni érte de én ezt preferálom. A lehetséges utazási költségeket összehasonlítottam, tudom mennyivel drágább. Próbáltam már tömeg-közlekedni, biciklizni de megmondom őszintén, ezek nem elfogadható alternatívák.

bkvBékávé. Ki nem állhatom azt a szörnyeteget amivé vált. 20 éve már ezekkel a buszokkal jártunk, szüleim már azelőtt ismerték őket. Ja persze, vannak újak is. Elenyésző mennyiségben. Mindig látom a feliratot az egyik járműpark-frissítés alatt behozott buszokon és nevetnem kell: Euro 2 motorral a környezetért. Igen 10 éve ez még elfogadható volt. Nem vagyok tisztában a buszok által kibocsátott környezetszennyező anyagok mennyiségével és egy-egy buszjárat átlagos utasszámával, hogy pontos számolást végezzek. Az okosak biztos megtették már - de nem látni sehol publikálva, szóval megvan a saját elképzelésem.

Egyvalamiben biztos vagyok: én kevésbé szennyezem a várost, mint ezek az öreg buszok - még utaslétszámmal leosztva is. Elég rájuk nézni, förtelmesek. Elég mögöttük menni nyitott ablakkal. Inkább lenne az ember egy szkunkkal összezárva... Persze a szutyok jó része rajtuk csak piszok, ami az én autómra is felkerül. Az, hogy honnan jön ez a piszok és miért maradhat meg a fővárosban ebben a formában egy másik történet. Én legalább elmegyek az autómosóba és megszabadulok tőle. A buszok? Nem egyszer látok olyat, amibe nem lehetett belátni mert az ablakai is olyan mocskosak. A garázsokban mással vannak elfoglalva a karbantartók - és le a kalappal előttük, hogy ezek a vasak még futnak egyáltalán...

Nézzük meg a vonaljegyet először. A jelenlegi árak mellett a bérlethez képest akkor érné meg, ha havonta 30-t vagy kevesebbet veszünk belőle. Dolgozó emberként nem tudom elképzelni, hogy ez gazdaságosan működhet. Havi 20 munkanappal számolva átszállás nélkül oda-vissza kellene 40 jegy. Én két átszállással jutok el a munkahelyemre. Ez naponta 6 jegyet jelent, ami 38400 Ft-omba kerülne egy hónapban. Drágább mint autózni. No meg a hétvégi utazásokról most nem is beszélek, ezek plusz költségként jelentkeznének.

A bérlet egyszerű: havonta 9800 Ft, bármikor bárhova eljutok vele. Ezen nincs mit ragozni. Nem nekem kell vezetni, nem enyém a felelősség. De lassú, a buszos nem tépi az aszfaltot (ne tévesszen meg egy-egy ralizó sofőr, olyankor se gyorshajtanak), a megállókban általában vannak fel-leszállók, stb. Az átszállások... hát arról is lehetne mesélni, nem egyszer álltam 20 perceket a megállókban normális napokon is. 1 óra alatt nem érek be/haza, de inkább másfélről beszélünk. Csúcsidőn kívül.

Persze van egy végső érv is ellene. Én fizessem a sok tolvaj vezető/középvezető/stb luxuskörülményeit? Adjon nekik fizetést a rosseb, tőlem nem fognak látni egy fillért sem. Eleget kapnak már így is az adómból, nulla munkáért...

bicikliBicikli, mert legyek sportos és tekerjek. Persze simán. Ha folyamatosan akarok kerékpárral közlekedni kell egy normális bringa és felszerelés. Se a tárolása, se az átöltözés, tusolás lehetősége sincs megoldva a munkahelyek többségében. Aztán maszkra is szükségem van, hisz senki sem fogja visszatartani a kipufogót a kedvemért. Egészséges közlekedés, mi? Persze vannak költségei is, mert a szűrőt cserélni kell. Nem túl drága dolog: egy Respro filter 3000 Ft körül mozog most és napi 1,5-2 óra használattal elvan 2-3 hónapig. Persze gondolom ez attól is függ, mennyi füstöt kap feldolgozásra. Viszonylag gyors is, úgy 50 percembe tellett általában az út. Eléggé el voltam szokva tőle, 1-2 hónap folyamatos bejárás és lenne 40 perc.

Emellett a biciklis a legtörékenyebb közlekedő, a gyalogosokat nemigen számolom ebbe bele, az már rég gond ha az úttesten próbálnak érvényesülni. Mindenki utálja őket (megjegyzem legtöbbjüket joggal) és ismerve az autósok/motorosok többségét nekem halálfélelmem lenne jó pár helyen, ha tekernék. Bicikliút-hálózat minimális van, a város jó részén nem is lehet normálisan kivitelezni (a házakból csípjünk le?).

Az autó. A költsége több forrásból jön össze: fizetünk teljesítményadót, kötelező biztosítást és a benzint. bogarÉn havonta kétszer tankolok, úgy 18000 Ft értékben. Negyedévente fizetem a biztosítást, ez cirka 12000 Ft, azaz havi bontásban 3000 Ft. A teljesítményadó nekem úgy 15000 Ft fél évre, tehát 2500 Ft egy hónapra. Mindez összesen 23500 Ft-ra jön ki. Teljesen igaz: a legdrágább a háromból.

Viszonylag biztonságos és ha a csúcsidőt kikerüljük akkor a leggyorsabb: mentem már 15 percen belül is (gyorshajtva, este, kritikus munka miatt), amúgy meg általában 30-40 perc. Egyedül ülök benne vagy azzal akit jó esetben én engedek be, nem kötnek belém, nem kell más szagát szívnom, nem kapok el semmi szart, nem löknek bele az árokba vicces figurák. Nem szívom be a szutykot sem ha nem akarom és az újabb autók légszűrői hatékonyabbak a maszknál. Azt se kell hallgatnom, hogy a Sári telefonon ordibál a Gizivel. Sőt még azt se kell végignéznem, ahogy a Dzsenifer megszoptatja a pulyát a szembeszéken.

Hozzátennék még valamit. A benzin árának körülbelül 56%-át teszi ki az az összeg (20% ÁFA, 36% jövedéki adó), ami gyakorlatilag az állam zsebébe kerül - az úthálózat bővítésére és karbantartására legfőképp. benzinSzóval az én havi 18000 Ft-os tankolásomból 10000 Ft az állambácsihoz kerül, amihez természetesen hozzá lehet adni a 2500 Ft teljesítményadót - hiszen erre hozták létre a súlyadót, csak átnevezték: ne gondoljon a paraszt arra, hogy hé hogyafaszba ilyen szar az út ha ennyit fizetünk? - ez havi 12500 Ft. Én ennyivel járulok hozzá az utakhoz. Kérlek, ne tévesszük már össze a munkánk utáni adózást ezekkel a befizetésekkel, közük sincs egymáshoz. Abból erre nem jut. Egy biciklis mennyit ad bele? Talán a szűrőcseréből származó áfát. Ez havonta 600 Ft. Aztán a tömegközlekedő? ÁFA van a bérleten is de másról én nem tudok, javíts ki ha van még valami. Miért is adnának többet az államnak, kell nekik a végkielégítésekre. Ez 1960 Ft. Na ki is adja be a pénzek nagyját?

Pro és kontra végiggondolva, én az autót választottam és amíg bírom fizetni nem is szállok át másra. Nem kell látványosan utálni érte, nélkülünk még annyi és olyan út se lenne mint most. Elég rossz belegondolni is...

komment

Címkék: közlekedés bkv autó gondolatok bicikli


A bejegyzés trackback címe:

https://argena.blog.hu/api/trackback/id/tr551978555
Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása